Pages

Thursday, July 17, 2008



PAS Hargai Pertemuan Dengan MB Terengganu - Demi Kepentingan Rakyat
Oleh : WanKay & SM Noor
Wednesday, 16 July 2008


Kuala Terengganu, 16 Julai – PAS menghargai ‘Pertemuan Muhibbah’ yang telah diadakan diantara pimpinan PAS Terengganu dengan Menteri Besar Negeri Terengganu, Dato’ Ahmad Said selaku ketua kerajaan negeri.
Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Mustafa Ali berkata objektif perbincangan terbuka dan secara terus terang yang diadakan adalah untuk kepentingan rakyat dan negeri Terengganu dan bukannya suatu perbincangan politik.
“Perkara utama yang kami (PAS) bincangkan adalah berkaitan dengan royalti minyak,
“(Seperti) yang saudara semua sudah tahu, diumumkan oleh kerajaan Pusat, (royalti) diberi balik kepada kerajaan Terengganu,


“akhbar dan pihak media menyatakan bahawa ‘pengurusan’ wang royalti dikembalikan”. Saya sendiri ada membuat beberapa kenyataan selepas itu, saya kata kalau ‘pengurusan’ tidak menepati kehendak sebenar rakyat Terengganu,”kata beliau dalam sidang media yang diadakan di Wisma Darul Iman, selepas pertemuan muhibbah semalam.

Beliau menegaskan dalam pertemuan itu, Ahmad menjelaskan hasrat beliau juga bukan masalah pengurusan, tetapi hak (royalti) itu dikembalikan.

Justeru menurut beliau Ahmad menyatakan kes mahkamah (tuntutan royalti) masih berjalan pada waktu ini akan diteruskan dan tidak ditarik balik melainkan segala persetujuan bagi kedua-dua belah pihak selesai.

Beliau juga berkata, Ahmad sendiri menyebut tentang rancangan beliau apabila duit royati diterima oleh negeri Terengganu.

Namun demikian apabila ditanya media tentang rancangan Ahmad tersebut, Dato’ Mustafa berkata “ Itu kena tanya dia sendirilah,”tambah beliau.

Selain itu, beliau berkata, pimpinan PAS turut memberi input tentang apa yang seharusnya menjadi fokus kepada perbelanjaan kerajaan negeri berkaitan duit (royalti) yang mungkin bertambah jumlahnya.

“Antara yang kami (PAS) timbulkan adalah soal pendidikan, soal tanah dan perkara berkait dengan kepentingan rakyat,

“berdasarkan apa yang dinyatakan oleh MB itu, kami rasa duit itu disalurkan kepada apa yang menjadi matlamat kami,” ujar Dato’ Mustafa.

Ini adalah menurutnya, negeri Terengganu masih menghadapi masalah kemiskinan, masalah pendidikan dan pengangguran.

“Kami hargailah, respons yang diberikan oleh Menteri Besar Terengganu tetapi dari segi pelaksanaan itu kami (PAS) akan sama-sama memerhatikan,

“Sama ada apa yang disebutkan itu sebenar-benarnya sampai sebagaimana itu, kita sama-sama tengoklah. Setakat hari ini, kita (PAS) terima kasihlah tentang apa yang dijelaskan,” tambah beliau apabila ditanya adakah PAS berpuashati dengan pertemuan tersebut .

Seramai dua belas orang yang terdiri dari Jawatankuasa Dewan Harian PAS Terengganu dan wakil-wakil rakyat PAS hadir dalam pertemuan selama dua jam itu. -buletin online

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...