Pages

Monday, July 07, 2008

Kisah PROTES 2008:Satu Analisa


Assalamualaikum,

Kiriman kali ini mungkin agak panas, walau apapun baca dulu wahai temanku sekalian. Pada aku, perhimpunan 'Protes Sejuta Rakyat'(PROTES) yang diadakan pada hari ini adalah gagal dan hampeh kerana sebab yang banyak. Pertamanya sudah tentu kerana bilangan peserta yang hadir tidak menepati sasaran, bahkan tak sampai 100 ribu orang pon. Dalam hal ini Pakatan Rakyat baik PAS, PKR & DAP kena berlapang dada menerima kenyataan.Walau pun pada sebelah pagi bilangan peserta sudah 5 ribu orang dan pada waktu tengahari pula berjaya mencecah angka 10 ribu orang setelah aku dimaklumkan oleh seorang teman yang berada disana. Malangnya semakin berkurangan pula bilangannya menjelang petang sebaik sahaja acara nyanyian bermula.

Keduanya kerana tempat yang tidak sesuai untuk berdemo. Lebih sesuai untuk buat karnival seperti Jomheboh. Dengan mesej dan Slogan 'PROTES Sampai Turun' sekali pon tidak akan mencapai maksud sekiranya ia sekadar berlegar sesama sendiri didalam stadium. Apa yang kita mahu adalah supaya ianya menjadi Pillars atau pon isu rakyat. Supaya ianya dapat menyentuh sentimen rakyat, paling tidak warga kota yang berada di sekitar ibu kota. Kata temanku, dalam banyak-banyak demo yang pernah disertainya takde lagi jumpe yang macam ni. Lagho2....

Ketiga adalah kerana pengisian program ataupon tentatif yang menyeleweng daripada kehendak sebenar dan agenda PROTES. Semacam yang tertera drp tentatif program tersebut adalah pengisian sebuah program riang-ria bergembira tatkala rakyat menanggung penderitaan kenaikan harga minyak. Aku tahu yang hadir itu pon rakyat juga. Aku percaya bukan itu kehendak peserta yang hadir ke perhimpunan tersebut kerana rata-rata yang hadir tidak tahu tentatif sebenar himpunan pada kali ini. Tak hairanlah kalau penonton baling botol dan batu kepada band yang biadap di atas pentas. Penganjur seharusnya mengambil iktibar daripada apa yang berlaku pada hari ini.

Keempat, Organisasi penganjur. Walaupun telah diketahui umum bahawa organisasi tersebut diketuai oleh Dr Hatta Ramli tetapi semacam JK PROTES dikuasai oleh PKR. Kita lihat sahaja keputusan perubahan tempat dibuat didalam mesyuarat di rumah anwar ibrahim. Dan banyak keputusan seperti perubahan tarikh yang menyusahkan peserta untuk hadir di dahului oleh AMK. Mungkin mereka perlu belajar sesuatu iaitu RESPEK.

Kelima, Serahkan pada yang PAKAR. Perkara ini harus diakui oleh PKR bahawa PAS sahaja yang dapat mengawal atau mendisiplinkan peserta himpunan yang ramai sebagaimana yang telah terpahat sejarah didalam Himpunan Aman BERSIH. Walaupun berarak diatas jalanraya dengan jumlah peserta yang ramai, Unit Amal PAS berjaya mengawal dan menangani sebarang tingkah laku dan provokasi yang cuba dicetuskan oleh pihak yang bertanggungjawab. PAS juga berjaya menyatukan masyarakat berbilang Bangsa dan Agama didalam perarakan yang sama. Dan pada hari ini kita melihat 700 Unit Amal telah menarik diri kerana kecewa dengan konsert yang diadakan. Pemuda-pemuda PAS telah dilatih dengan semangat perjuangan yang tinggi disamping akhlak yang telah diajar oleh Rasul junjungan. Bukan ini yang kita mahu. Aku percaya ramai lagi pemuda yang kecewa diluar sana. Seharusnya PAKATAN menunjukkan rasa hormat kepada PAS kerana mereka inilah yang golongan istiqamah didalam perjuangan. Berada di saf yang paling depan didalam demo atau apa saja. Jerit perih berpuluh tahun lalu masih dirasai sepanjang perjuangan PAS dan dengan sebab itu juga PAS tidak akan sesekali bergabung dengan UMNO. Kalau UMNO nak bela nasib bangsa sekalipon, mereka kena masuk PAS. kita tidak akan sesekali menyeberang kesana.

PAS juga selalu bertegas dan berprinsip dalam perkara pokok. Adapun masih ada ruang untuk kompromi dalam masalah-masalah cabangnya. PAS juga tidak penah sesekali gentar dan takut dengan ugutan dan sergahan polis. Aku dapat lihat kekecutan perut PKR apabila polis terbersin.heh.. heh... tengok saja BERSIH suatu ketika dulu. Sebelum perhimpunan sering terpapar didada akhbar dan TV bahawa perhimpunan ini haram, ganas dan sebagainya. Ditambah pula dengan kenyataan polis yang mengugut rakyat supaya tidak hadir sampai tampal poster macam orang PAS plak. Tetapi pemuda dan ahli PAS tetap istiqomah malahan mengajak semakin ramai orang untuk hadir. Kita tidak akan tunduk dan takut dengan ancaman sebegitu walaupun seluruh Jentera Kerajaan dikerah untuk berhadapan dengan kami.

Persoalannya : kenapa aku sendiri tak pergi?
Jawapannya : nak kata bz sangat pon tidak, cuti anytime saja. yang pasti aku tak teruja dari awal lagi akan tentatifnya, sebagaimana yang telah disuarakan oleh Ust Nasharuddin Tantawi.

Sebab yang lain bersama kita fikirkan. Aku tak berkesempatan nak tulis panjang lagi sebab telepon aku asik berbunyi jer dari td. ok, wa chow dulu

Wassalam

Pemuda Bersamamu...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...