Pages

Friday, June 19, 2009

Nik Aziz marah Nasharuddin: Ibarat pukul anak sindir menantu?


PETIKAN DARI mStar Online:-

PETALING JAYA: Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bersikap keterlaluan apabila kelmarin meminta Timbalan Presiden Nasharudin Mat Isa melepaskan jawatannya gara-gara "menyokong" idea pembentukan kerajaan perpaduan?

Pensyarah Pusat Pengajian Sains dan Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia, Profesor Dr. Ahmad Atory Hussain berkata, Nik Aziz tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan sedemikian kerana tindakan tersebut akan lebih mengeruhkan lagi hubungan sesama ahli dalam PAS.

"Bagi saya tindakan Nik Aziz itu agak keterlaluan kerana beliau tidak boleh terikat dengan gaya politik dan pemikiran konservatif," katanya kepada mStar Online ketika mengulas kenyataan terbaru Nik Aziz yang menggesa Nasharudin melepaskan jawatannya sebagai Timbalan Presiden dan Ahli Parlimen Bachok dan seterusnya menyertai Umno jika berhasrat meneruskan agenda kerajaan perpaduan.

Malah Menteri Besar Kelantan itu juga menyifatkan cadangan mengenai kerajaan perpaduan antara pakatan pembangkang dan Barisan Nasional (BN) adalah satu perkara yang dilontarkan oleh "boneka Umno" untuk menimbulkan kecelaruan dalam PAS serta pakatan pembangkang.

Bagaimanapun Ahmad berkata, pada dasarnya Nik Aziz tidak melihat tindakan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang mengesyorkan mengenai kerajaan perpaduan tersebut akan memberi kebaikan kepada parti itu.

"Nik Aziz tak nampak tindakan Hadi itu adalah untuk hidupkan kembali karier politik PAS yang hampir ditelah oleh PKR (Parti Keadilan Rakyat) dan DAP.

"Adalah lebih baik PAS berkawan dengan Umno...kawan tak semestinya nak kahwin, kawan untuk kebaikan bersama," katanya.

Malah Ahmad berkata, Nik Aziz masih fobia dengan kerajaan campuran yang terjalin antara Umno-PAS pada 1973-1977.

"Jelas, Nik Aziz masih takut dan fobia dengan pengalaman lalu sewaktu PAS menjalinkan hubungan dengan Umno hingga terbentuknya kerajaan campuran.

"Tapi itu semua kisah lama dan Nik Aziz perlu lebih terbuka dalam soal ini.

"Saya tak boleh kata Nik Aziz tak matang dalam soal ini kerana beliau adalah orang lama dalam bidang politik, tapi sememangnya tindakan beliau kali ini memang tak tepat," katanya.

Sementara itu Timbalan Dekan Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM), Dr. Siva Murugan Pandian pula berkata, Nik Aziz seharusnya mengelak membuat kenyataan seperti itu kerana ia hanya akan mengeruhkan lagi hubungan dalaman PAS.

"Kenyataan itu hanya akan memanjangkan lagi masalah dalaman dalam PAS yang berlanjutan sejak isu kerajaan perpaduan mula dibangkitkan," katanya.

"Perkara ini akan menimbulkan kesan besar terutamanya kepada penyokong Nasharudin kerana beliau baru sahaja mengekalkan jawatanya sebagai Timbalan Presiden PAS," katanya.

Pensyarah Kanan Sains Politik dan Strategik Universiti Kebangsaan Malaysia, Dr. Ahmad Nizamuddin Sulaiman pula berkata, beliau menganggap kenyataan Nik Aziz itu sebagai penegasan yang memuncak terhadap bantahan mengenai idea kerajaan perpaduan.

Jelasnya, Nik Aziz sangat tegas dengan pendirian beliau sebelum ini yang menolak sekeras-kerasnya idea berkenaan.

"Nik Aziz sangat tegas dalam soal ini, saya percaya beliau boleh keluarkan kenyataan sedemikian kerana tahap kesabarannya telah sampai puncaknya.

"Kita pun tahu dah berkali-kali beliau bangkang idea itu, tapi hingga yang terkini Nasharuddin masih menyebut mengenai kerajaan perpaduan... naik marahlah Nik Aziz.

"Saya percaya ini reaksi spontannya kerana penegasan beliau selama ini seolah-olah tidak dihiraukan oleh Nasharudin," katanya.

Bagaimanapun Ahmad Nizamuddin berkata, konflik antara Nik Aziz dan Nasharudin ini tidak akan berlanjutan sekiranya Timbalan Presiden PAS itu mengambil langkah berdiam diri.

"Saya fikir isu ini akan habis begitu sahaja jika Nasharudin terus diam diri kerana kalau beliau keluarkan kenyataan mungkin isu ini akan jadi lebih besar," katanya.

Bagaimanapun katanya lagi, Hadi perlu memainkan peranan penting untuk menjernihkan semula keadaan.

Katanya jika Hadi mengeluarkan kenyataan yang menyokong pendirian Nasharudin, maka sudah pasti perpecahan akan berlaku dalam PAS antara pihak yang menyokong dan membantah terhadap idea tersebut.

"Semua orang tahu idea ini adalah daripada Hadi, beliau yang lebih cenderong kepada pembentukan kerajaan perpaduan.

"Jadi sekarang segala-galanya terletak di tangan beliau, kalau beliau menyokong Nasharudin... itu sangat bahaya bagi PAS," katanya.

Sementara itu, Pengarah Institut Kajian Etnik Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof. Datuk Dr. Shamsul Amri Baharuddin menyifatkan Nasharudin menjadi mangsa keadaan kemarahan Nik Aziz terhadap Abdul Hadi.

Beliau berkata, pada asasnya Nik Aziz tidak bersetuju dengan cadangan pembentukan kerajaan perpaduan yang disyorkan oleh Presiden PAS itu, namun menjadikan Nasharudin sebagai sasaran.

"Ini ibarat pukul anak sindir menantu. Kenapa nak marah Nasharudin? Sebenarnya Nik Aziz marahkan Abdul Hadi tapi tak boleh nak terus marah (Abdul Hadi)...tapi Nasharudin yang jadi mangsa," katanya.

Tambah Shamsul, Nik Aziz sepatutnya tidak bertindak sedemikian kerana sebagai orang lama dalam politik, beliau seharusnya berbincang bagi mendapatkan kedudukan sebenar berhubung isu ini.

"Tak patutlah buat kenyataan macam itu... sepatutnya bincang terlebih dahulu," katanya.

Selain itu beliau juga tidak menolak kemungkinan kenyataan Nik Aziz itu akan memberi kesan negatif terhadap PAS.

Jelanya situasi dalaman PAS yang tidak menentu pada masa ini akan lebih merumitkan terutamanya jika penyokong Nasharudin bertindak membantah kenyataan Nik Aziz.

"Penyokong PAS akan lebih terperanjat kerana Nik Aziz mengeluarkan kenyataan yang agak 'keras'," katanya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...